Minulle soitti äsken mies Pöytyältä ja antoi tärkeää palautetta autoverotuksesta. Hän sanoi, että mieluummin tulisi nostaa bensan veroa kuin käyttömaksuja, sillä on esimerkiksi paljon naisia joilla on pieni auto jolla he ajavat vain lyhyitä matkoja eivätkä kuluta paljon bensaa, mutta käyttömaksu olisi kuitenkin heillä yhtä suuri kuin ihmisellä joka ajaa paljon.

Hänen mielestää pitäisi myös poistaa autojen dieselvero ja samalla nostaa dieseli polttoaineen veroa. Hän oli huolissaan siitä, että verotus rakennetaan niin että se kuitenkin suosii uusia kaupunki maastureita suhteessa vähän vanhempiin vähemmän bensaa kuluttaviin autoihin...

Olen kiitollinen palautteesta ja tässä vähän lisää omista kannoistani autoverotukseen:

-Miten autoverotusta pitää mielestänne muuttaa?

Autoverotus on porrastettava päästöjen mukaan, jotta se kannustaa ihmisiä valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Biopolttoaineiden käyttöä on vauhditettava ja niiden käytölle on luotava kestävyyskriteerit. Dieselvero on poistettava. Suomen nykyinen autoilun verotusjärjestelmä on valitettavan typerä. Auton hankinnasta perittävä autovero ja käytöstä perittävä ajoneuvovero (käyttömaksu) eivät ota huomioon energiatehokkuutta ja päästötasoa. Vähäpäästöisiä autoja verotetaan siis yhtä ankarasti kuin runsaasti saastuttavia. Dieselautoja verottaja rokottaa jopa ankarammin kuin enemmän ilmastopäästöjä tuottavia bensa-autoja.

Teknologian kehittymisestä huolimatta autojen energiatehokkuus on edennyt hyvin hitaasti. Turvallisuutta parantavat tekniset ratkaisut ovat lisänneet autojen painoa, mikä lisää polttoaineen kulutusta. Kuluttajat valitsevat myös yhä isompia ja suuritehoisempia autoja. Vuosina 1980-90 autokannan keskikulutus pysyi käytännössä muuttumattomana kahdeksassa litrassa sadalla kilometrillä.

Vielä vuonna 2003 uusien bensa-autojen keskimääräinen kulutus oli melkein kahdeksan litraa ja dieselautojenkin kulutus runsaat kuusi litraa satasella. Monet kaupunkimaasturit kuluttavat selvästi enemmän polttoainetta kuin Fordin historiallinen T-malli (8-9 l/100 km).

Esimerkiksi auton painon putoaminen kymmenyksellä leikkaa polttoaineen kulutusta viisi prosenttia. Autoja voidaan keventää valitsemalla kevyempiä materiaaleja. Uudet komposiittirakenteet ovat sekä kevyempiä ja kestävämpiä kuin metallit.

Merkittävä tehokkuuspotentiaali on saavutettavissa hybriditeknologialla. Hybridiautot käyttävät sähkömoottoria kaupunkiajossa ja kiihdytyksessä, polttomoottoria taas maantieajossa. Akkuija ladataan jarrutuksesta saatavalla energialla ja osin polttomoottorilla. Amerikkalainen tutkimus kyseenalaisti äsken hybridi-autojen ympäristöystävällisyyttä verrattuna esim amerikkalaisiin kaupunkimaastureihin. Onko tämä viimeinen sana vai propagandaa? Ainakin asiaa on syytä kunnolla tutkia. Toivottavasti autoa kaipaaville ihmisille tulisi markkinoille aina ympäristöä vähemmän kuluttavia vaihtoehtoja.

Useat valmistajat ovat tuoneet markkinoille autoja, jotka syövät polttoainetta vain kolme litraa sadalla kilometrillä, ja jo 90-luvun alussa kehitettiin vaivaisella litralla kulkeva malli. Ilman kunnollisia taloudellisia kannustimia huipputehokkaiden autojen kaupallinen menestys on kuitenkin ollut heikkoa.

-Miten muutos pitää toteuttaa ja millä aikataululla?

Verotusta on melko yksinkertaista korjata niin, että se kannustaa ihmisiä valitsemaan energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä autoja. Tämä voidaan toteuttaa porrastamalla auto- ja ajoneuvovero tiukasti päästöjen mukaan. Verotuksen ohella vähäpäästöisiä autoja voidaan suosia mm. julkisilla hankinnoilla ja ilmaispysäköinnillä.

Veron taso määräytyisi kolmena edellisenä vuonna myytyjen autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästöjen tason perusteella. Pakettiautoille ja moottoripyörille vero määriteltäisiin samalla tavalla ajoneuvoluokan keskipäästöjen mukaan. Päästötaso suhteessa keskikulutukseen tulisi velvoittaa mainitsemaan selvästi myös kaikissa automainoksissa.

Biopolttoaineiden hiilidioksidia ei laskettaisi, koska biopolttoaineiden raaka-aineen kasvatuksen voidaan katsoa sitovan saman verran hiiltä, kuin vapautuu polttoaineen polttamisesta. Vähäpäästöisten veroluokkaan pääsisivät biopolttoaine-, sähkö- ja vetyautot sekä tavallisten autojen tehokkuudeltaan kaikkein terävin kärki.

Tämä muutos olisi jo pitänyt tehdä kauan sitten, eli se tulee toteuttaa mahdollisimman pian.