Tällä viikolla uni on jäänyt aika vähäiseksi, koska Savonlinnaan lähtiessäni eduskuntaryhmämme kesäkokoukseen menin 4.00 lähtevällä bussilla Helsinkiin ehtiäkseni 7.12 junaan. Tänään taas menin 5.46 junalla Helsinkiin budjettiriihen.

Hallitusneuvottelujen jälkeen tämä budjettiriihi tuntui kuitenkin aika pieneltä ponnistukselta, vaikka jonkin verran vääntöä tarvittiin nytkin. Suurin pettymykseni oli, ettei Turun ja muiden suurten kaupunkien joukkoliikennetukea saatu aikaistettua. Pääasia on kuitenkin, että se sentään alkaa melko pian ja se on yksi askel Suomen ensimmäisessä ilmastobudjetissa. Eduskuntahan voi vielä halutessaan aikaistaa sen alkamaan jo ensi vuonna... Torjuntavoitto tässä budjetissa oli, ettei kehäradan rakentamista lykätty nousevista rakennuskustannuksista huolimatta. Eli joukkoliikennepuolella pikkuisen edetään.

Bensiinin vero nousee ensi vuonna 3,94 senttiä litralta ja dieselöljyn 4,46 senttiä litralta. Ajatuksena on, että vuotuisesta dieselverosta luovuttaisiin lähiaikoina, jotta diesel-auto kannattaisi edelleen ostaa. Tällöin verotettaisiin omistamisen sijaan ajokilometrien mukaan, mikä on oikea suunta. Lisäksi kevyen polttoöljyn vero nousee 1,64 sentillä litralta, mutta biopolttoöljy saa verovapauden. Keskivertoautoilijan kustannukset tulevat näiden muutosten myötä nousemaan 52-57 euroa vuodessa. Sähköveron korotus nostaa kerrostaloasunnon sähkön hintaa noin 3 euron verran vuodessa. Sähkölämmitteisen omakotitalon kustannukset nousevat arviolta 28 euroa vuodessa.

Itämertakaan ei ole unohdettu, vaan juuri meille Varsinais-Suomeen räätälöity maatalouden vesiensuojelupaketti sai nyt rahoituksen. Luulen, että suuri kiitos tästä hienosta askeleesta kuuluu Turun Sanomille, joka pontevasti jatkoivat Suomen Kuvalehden aloittamaa keskustelua Saaristomeren maatalouspäästöjen vähentämiseksi. Juuri tällaisesta journalismista haaveilin itse opiskeluaikoinani, kun erikoistuin Itämeren pelastamiseen ja suunnittelin toimittajan uraa...

Ympäristöjärjestöjen tukea vihreät puolustivat lejonaemon tavoin ja melkein koko summa saatiin takaisin. Eli ympäristötietoisuuden levittäminen voi jatkua ja septitankkien tyhjennyspisteiden lisääminen saaristossamme voi jatkua. Tietenkin eduskuntakin voisi lisätä tähänkin hieman rahaa, sillä inflaatio syö kaikkien liikkumavaraa. Tässä oli siis poimintoja budjetista, jolla pyritään hillitsemään ilmastonmuutosta ja Saaristomeren tukehtumista.