Kävin pari viikkoa sitten katsomassa tanssiteatteri Erin 20-vuotisjuhlanäytöksen, joka koostui esityksistä Fauni ja Ballerinat - seikkailu sukkahousuissa. Jälkimmäinen oli itseironinen esitys, jossa sai nauraa ääneen. Siinä parodioitiin niin klassista ja modernia balettia kuin karakteritanssiakin. Tämä parodia kolahti itseeni erityisen hyvin, koska itse olen tanssinut paljon juuri noita tansseja nuorempana. Vaikutelmaa vahvisti se, että yksi tanssijoista, Eeva Soini, on entinen tanssinopettajani :o).

Molemmat esitykset olivat niin upeita, että ei tarvitse ihmetellä, miten tämä tanssiteatteri on pärjännyt jo 20 vuotta. Helppoa ei varmasti ole ollut, sillä kulttuurin ja erityisesti tanssin tukirahat ovat niukkoja. Olen itse aloittanut politiikassa Turun kulttuurilautakunnan jäsenenä, ja olen edelleen sitä mieltä, että se oli hankalin poliittinen paikka, missä olen ollut. Kulttuurilautakunnan toiminta ei silloin vastannut näkemystäni oikeudenmukaisesta ja avoimesta tavasta hoitaa kaupungin kulttuuriasioita.

Onneksi tästä on menty eteenpäin. Erityisesti minua ilahduttaa, että kulttuurilautakunnan uudeksi puheenjohtajaksi on nyt valittu vihreä valtuutettumme Elina Rantanen. Mutta ajat eivät ole helpot: Turun talous on tiukalla ja tällä kaudella on edessä Turun kaikkien aikojen suurin kulttuurihanke eli Euroopan kulttuuripääkaupunkihanke. Uskon, että Elina on juuri oikea henkilö vastaamaan näihin haasteisiin :o).

Minua ilahduttaa myös periaatteellisesti, että meissä Vihreissä nimitetään nuoriakin vastuullisille paikoille. Näin toimittiin aikoinaan jo omalla kohdallani. Olin viime viikolla puhumassa European Youth Parliamentin avajaistilaisuudessa Turussa. Kerroin heille, että Suomen eduskunnassa nuorien kansanedustajien määrä kasvoi eniten vuoden 1970 vaaleissa, jolloin valittiin viisi alle 25-vuotiasta kansanedustajaa. Se heijastaa uskoakseni sitä, että nuoret olivat poliittisesti  aktiivisia noina aikoina. En usko, että oli sattumaa, että juuri tuolloin 70-luvulla tehtiin mielestäni sosiaalisinta ja voimakkaimmin tuloerojen vähentämiseen tähtäävää politiikkaa. Tarvitsemme nuoria politiikkaan tuomaan tuoreita ajatuksia. 

Tässä kuvassa olen European Youth Parliamentin avajaistilaisuudessa yhdessä EYP:n puheenjohtaja Krista Simbergin kanssa:

Onnea ja menestystä tanssiteatteri Erille, Elinalle ja nuorille poliitikoille!