1539737.jpg

Jag hade äran att öppna Carl-Gustav  Lilius utställning Årsringar i Hangö museum tillsammans med hans fru Irmelin Sandman-Lilius. Irmelin är en alldeles ljuvlig aktiv och engagerad kvinna som cyklar omkring på Hangö gator. Jag hoppas jag skulle kunna vara ens litet som hon då jag blir äldre. 

Irmelin och jag träffades senast då Una Wikléns dansgrupp uppträdde på ÅST:s lilla scen med dansteatern Kubb Karagg. Una och Irmelin är kusiner, vilket jag inte viosste då som 13-åring. Det var verkligen roligt att få träffas nu på nytt och verkligen prata litet mera och lära känna Irmelin och hennes dotter Mulle.

Carl-Gustav måste också ha varit en mycket intressant person, som det sku ha varit trevligt att lära känna. Hans förkärlek för balett och senare mera afro-dans syns i hans verk och det är kanske inte så vanligt bland äldre finländska män.Med Irmelins egna ord var han: konstnär, pappa, skulptör, störare, europé, författare, samhällsaktivist, poet, världsmedborgare, mumlare, med mera.

Vi gjorde också en promenad till Mini Lilium och bekantyade oss med detta lilla galleri, som nu är i farozonen p g s penningbrist. På väggen fanns där ett foto av Carl-Gustav Lilius i sjuttioårs ålder, där han poserade med en turkos t-skjorta med texten: FREE TIBET. Lilius konst och person är alltså mycket aktuell än idag och säkert ännu om hundra år.