Turun kaupunginvaltuusto päätti tällä viikolla lähinnä Kokoomuksen ja SDP:n äänin, että Turun toriparkkihankkeesta ei järjestetä neuvoa-antavaa kansanäänestystä, vaikka yli 10 000 turkulaista sitä vaati. Kaupunginjohtaja Pukkisen pääperustelu kielteiselle kannalle oli, että kansa on jo saanut sanoa mielipiteensä asiasta kunnallisvaaleissa, joiden pääteemoja toriparkki oli. Aika kummallinen perustelu, kun otetaan huomioon, että esimerkiksi SDP:n ryhmästä kutakuinkin puolet on tainneet vaihtaa toriparkkikantansa vaalien alla ilmoittamastaan.

Myöskin kansanäänestyksen kalleuteen vedottiin. En ymmärrä, miksei kansanäänestystä voisi järjestää EU-vaalien yhteydessä, mikä varmasti laskisi kustannuksia huomattavasti.

***

Turun Sanomissa oli eilen toriparkista mielipidekirjoitus, joka herätti minussa ajatuksia. Erityisesti olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monet toriparkin kannattajat vetoavat Turun parkkipaikkojen kalleuteen, esimerkiksi Myllyn ilmaisiin parkkipaikkoihin verrattuna.

Turun keskusta ei pysty kilpailemaan ilmaisilla parkkipaikoilla Myllyn ja Skanssin kanssa, jotka puolestaan perustuvat nimenomaan siihen, että niihin ajetaan matkojen päästä autolla ilmaisiin parkkipaikkoihin. Ilmaiset parkkipaikat ovat mahdollisia, koska niiden rakentaminen yhdyskuntarakenteen ulkopuolelle tulee niin paljon halvemmaksi kuin parkkipaikkojen rakentaminen ydinkeskustan kalliille maille.

Toriparkista on muistaakseni laskeskeltu, että niiden parkkipaikkojen rakennuskustannukset olisivat Turun kalleimmat. Toriparkkihan jo viime vaalikaudella hylättiin kertaalleen sen takia, että rakennuskustannukset olisivat olleet niin valtavat. Tältä pohjalta en jaksa uskoa, että toriparkin parkkimaksut olisivat nykyisiä parkkipaikkoja halvempia - luultavasti päinvastoin.

Turun keskustan kilpailukyvyn pitää perustua muihin seikkoihin kuin parkkipaikkoihin: ainutlaatuiseen miljööseen ja houkutteleviin palveluihin sekä toimivaan joukkoliikenteeseen. On tutkittu, että ihmiset tulevat asioille Turun keskustaan mieluummin kuin Myllyyn niistä paikoista, joista on toimivat joukkoliikenneyhteydet Turun keskustaan. Tämän tutkimuksen perusteella avain Turun keskustan kävijämäärän lisäämiseen ei suinkaan ole parkkipaikkojen lisääminen -  parkkipaikat eivät kuitenkaan voi kilpailla Myllyn ilmaisten parkkipaikkojen kanssa - vaan joukkoliikenneyhteyksien parantaminen lähikunnista Turkuun.

Me panostaisimme mielellämme esimerkiksi seudulliseen pikaratikkaan. Turku ei kuitenkaan voi tehdä näitä panostuksia yksin, vaan tähän tarvitaan myös lähikuntien panostusta. Turun sisäinen joukkoliikenne toimii kohtalaisesti tälläkin hetkellä, mutta ongelma on nimenomaan tämä seutuliikenne. Onneksi valtioneuvosto on nyt päättänyt antaa Turun seudulle suurten kaupunkien joukkoliikennetukea joukkoliikenteen parantamiseksi.

Me vihreät olemme olleet sitä mieltä, että jos parkkipaikoista keskustassa tosiaan on pula, niin Louhea voidaan laajentaa. Louhihan toimii tällä hetkellä juuri niin kuin kirjoittaja toivoi mahdollisesti tulevan toriparkin toimivan: sisäänajo on ydinkeskustan ulkopuolelta ja kuitenkin sillä pääsee suoraan torin laidalle. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että Keskustan parkkihallit Louhi mukaan lukien ovat harvoin täynnä nykyäänkään.