Mitt mål är att leva så hälsosamt och glatt, att jag ännu som 90-åring aktivt kan njuta av livet. Fastän jag idrottar minst i vår familj, så inbillar jag mig ändå, att vi alla lever idrottarliv.

Receptet till ett hälsosamt liv är egentligen mycket enkelt, men ändå förvånansvärt svårt att följa:

  1. Sov tillräckligt. För speciellt idrottare är det viktigt att lägga sig tiotiden, för timmarna man sover före midnatt ger bättre återhämtning än de som man sover efter klockan 12.
  2. Ät hälsosamt. Speciellt morgonmålet är viktigt. Sätt i dig bär, frukt, grönsaker, nötter, frön, fullkornsprodukter, oljor och protein.
  3. Rör på dig. Bli andfådd och ge musklerna ordentliga utmaningar. Också korta intensiva motionspass ger stor nytta.
  4. Skratta.

Den här sommarens saldo:

  1. Min fina sömnrytm mellan 22-7 förstördes totalt.
  2. Bär och nötter har vi redan haft hemma en längre tid, men i sommar har jag satsat mer än vanligt på egna färska örter och salladsingredienser, som jag dränkt i oliv- och rapsolja.

En nyhet, som redan funnits på marknaden ett antal år, men som jag upptäckt först nu, är Torinos mörka proteinrika pasta. Då fotbollsspelare stup i kvarten ska tanka med pasta inför matcher, så blir pastan en avgörande ingrediens i hela familjens diet. Vi övergick för en tid sedan från ljus utländsk till mörk utländsk pasta. Nu har vi köpt inhemsk mörk pasta, som förutom fiber, mineraler och långsamma kolhydrater innehåller över 20 % protein från växtriket.

För familjer som försöker få tillräckligt med protein åt sina barn utan djurrikets produkter, så underlättas vardagen kanske litet med den här produkten. Barn brukar ju tycka om pasta och goda såser går lätt att laga också utan kött. Om man inte äter animalisk mat är det viktigt att veta, att till exempel spannmål och baljväxter (linser, bönor och ärter) passar bra ihop, eftersom de kompletterar varandras aminosyramönster och på så vis blir proteinet komplett.

Enligt en forskning gjord vid universitetet i Texas rekommenderas 30 gram protein både morgon, middag och kväll, och det behöver inte vara kött. Till frukost kan protein vara nötter och yoghurt/grynost, ett ägg till lunch och bönor till middag.

  1. Den här sommarens nyhet var 20 minuters simningsturer med hårt tempo och 20 minuters muskelträning i stadens utomhusgym. Varje gång jag följde med pojkarnas träningar i Kuppisparken i Åbo, gjorde jag också själv något aktivt. Om inte annat så några töjningar och magmuskelträningar.

Motionspassen lyckas bäst då de passar ihop med det övriga livet. Min vardagsmotion består av att gå eller cykla till jobbet och andra ställen. I sommar har farten varit hårdare än förut, för att kunna hänga med i pojkarnas fart. Min kondition har klart förbättrats jämfört med när jag bara trampar lugnt framåt och dessutom har lårmusklerna fått arbeta ordentligt.

  1. Under semestern borde jag ha umgåtts mera med människor och spelat mindre Civilisation på datorn…