1796032.jpg

Olemme tänään olleet ympäristövaliokunnan kesäretkellä Vaasassa. Aluksi tutustuin asuntomessuihin, joissa on tänä vuonna erityisesti huomioitu ympäristöasioita. Sen jälkeen osallistuin Energiatehokkuuden ratkaisuseminaariin, jota johti valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija ja vihreä kansanedustaja Oras Tynkkynen.

Pääministerimme piti taas kerran hyvän ilmastonmuutos- ja energiapuheen. Matti Vanhanen oli aamulla tutustunut Vacon-yhtiöön, joka tekee taajuusmuuttajia, joilla sähkömoottoreiden energiankulutusta leikataan huomattavasti. Olimme joku vuosi sitten vihreän eduskuntaryhmän kanssa vierailemassa Vaconilla, ja se teki silloin minuunkin suuren vaikutuksen.

Vanhanen kehui Vaasan asuntomessualueen energiaratkaisua, jossa taloja lämmitetään ja viilennetään merenpohjasta otetulla maalämmöllä ja lämpöpumput saavat sähkönsä vanhan kaatopaikan metaanista.
Vaasan asuntomessualueen energiaratkaisujen hiilidioksidisäästö on 1 800 tonnia vuodessa. Vastaavasti esimerkiksi Espoon metrosta tulee vuosittain hiilidioksidisäästöjä 7 000 tonnia, kehäradasta 10 000 tonnia ja autoverouudistuksesta 400 000 tonnia. Helsingin energian siirtyminen 20 % uusiutuviin säästäisi 800 000 tonnia ja jos 100 000 omakotitaloa siirtyisi lämmittämään pelleteillä öljyn sijaan, seuraisi siitä 1 000 000 tonnin vuosittaiset hiilidioksidisäästöt.

Käyttövoimaveron poisto sähköautoilta ja Ruotsin mallin mukaisia porkkanoita sähköautoille olivat Vanhasen lähiajan visioita. Näistä olemme aivan samaa mieltä.

Uusien kerrostalojen lämmityskuluja voitaisiin VTT:n laskelmien mukaan leikata peräti 70 % jo nykyisillä tekniikoilla, jos vain on halua halua. Vanhanen korosti sitä, miten säästöinvestoinnit koko ajan ovat tulleet houkuttelevimmaksi, kun kuoletusaika lyhenee energian hinnan noustessa.

VTT:n teknologiapäällikkö Satu Helynen kertoi Espanjan energian säästöohjelmasta, jossa mm. julkisten rakennusten maksimilämmitys on rajattu 21 asteeseen ja kesäviilennys 26 asteeseen. Vuonna 2009 jaetaan joka kotitalouteen yksi energiansäästölamppu ja vuonna 2010 toinen (yhteensä 350 miljoonaa). Julkisen liikenteen polttoaineista bioperäisiä pitää vuonna 2009 olla 20 % ja vuonna 2012 38 %.
Vuonna 2014 liikenteessä pitää olla miljoona sähkö- ja hybridiautoa. Nopeusrajoitukset taajamien ympärillä lasketaan 50 %.

Ruotsissa ollaan käynnistämässä kunta- ja aluetasoinen suunnittelutyö 30 TWh:n tuulivoimatavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2020 mennessä. Tämä vastaa vastaa 1/3 Suomen nykyisestä sähkön käytöstä. Suomessa tuulivoimateollisuus työllistää noin 5000 henkilöä ja jos markkinaosuus saataisiin pidettyä, niin ala kasvaa 5-kertaiseksi vuoteen 2020 mennessä.

Matalaenergiataloista kertoi rakennusliike Reponen oy:n toimitusjohtaja Mika Airaksela. Koko rakennus pitää suunnitella matalaenergiseksi. Tekemällä säästöjä kauttaaltaan he ovat esim. Leppävaarassa säästäneet yli 70%. Sähkömoottoreita on taloissa hyvin vähän ja nekin kuluttavat erittäin vähän. Tarve ostaa ulkopuolista sähköä minimaalinen.

Easy Led oy:n toimitusjohtaja Mika Nummenpalo kertoi ledivalaistuksen käytännöllisyydestä ja säästöstä, jotka ovat vähintään 30 %. Hyvät liitäntälaitteet ovat myös tärkeitä. Sähkönhinta on hänen mielestä liian halpa, jotta ihmiset olisivat todella kiinnostuneita sähkönsäästöstä. Ruotsissa koulutetaan vuosittain noin 2 000 valaistussuunnittelijaa, kun taas meillä ei yhtään.

YIT Teollisuus ja verkkopalvelut oy:n toimutusjohtaja Eero Siitonen kertoi ESCO-palveluista, joilla hoitaa avaimet käteen -periaatteella teollisuudelle energiansäästöratkaisuja, ja veloittaa vaan toteutuneesta säästöstä. Eli he hoitavat suunnittelun, valvonnan, investoinnit ja rahoituksen. Tehostamiskohteiden etsimiseen ei ole riittävästi resursseja. Ostoenergian korvaaminen lämmöntalteenotolla, jätelämmön myyminen yhdyskunnalle ja monia muita mahdollisuuksia säästöön löytyy vielä. Heidän toteutuneiden hankkeiden tuloksena säästyy vuosittain lähes 300 000 MWh (90% lämpöä), mikä vastaa noin 15 000 omakotitalon vuotuista lämmön kulutusta.

BaseN Corporation toimitusjohtaja Pasi Hurri kertoi sähkön kulutuksen reaaliaikaisesta seurannasta, jolla kuluttaja näkee heti, miten hänen käyttäytymisensä vaikuttaa sähkön kulutukseen. Eli kun vaihtaa vaikkapa lamput säästäviin, niin voi heti nähdä säästön. Jokainen pienikin sähkönkäyttö näkyy ja tiedon saa vaikkapa kännykkään. Etäluettavien sähkömittareiden asettaminen on tärkeä asia, mutta tieto pitäisi antaa kuluttajille heti eikä vasta parin kuukauden kuluttua. Oras Tynkkysellä on kuulemma tällainen systeemi käytössä.

Helsingin Energian johtaja Niko Wirgentius kertoi kaukoviileästä. Yli 80% perustuu resursseihin, jotka muuten menisivät hukkaan tai jäisivät käyttämättä.

Halton oy:n tuotepäällikkö Mikko Lietzen kertoi terveellisen sisäilman energiatehokkaista ratkaisuista. Näitä ovat esimerkiksi kattoihin asetettavat säädettävät ilmastointipalkit, joilla voi helposti säätää toimistojen ilmastointi huoneessa olevien ihmisten mukaan optimoidusti.

Oy Scancool Ab:n liiketoiminta yksikön päällikkö Juha Aaltola kertoi jäteveden lämmön talteenotosta.

ABB oy:n myyntipäällikkö Aki Kulmala kertoi taajuusmuuttajista eli samasta joista Vanhanen puhui Vacon oy:n vierailunsa innoittamana. Hän vertasi sähkömoottoria ilman taajuusmuuttajaa autoon, jossa pidetään kaasua koko ajan pohjassa ja vauhtia säädetään jarruttamalla. Taajuusmuuttaja on se sähköinen vaihdin, jolla voidaan portaattomasti säätää moottorin vauhtia. Muita vaihtoehtoja ovat kuristussäätö, on/off säätö tai ohitussäätö. Eräässä kohteessa 34 MWh sähkön kulutus saatiin vähennettyä 30 MWh:lla ABB:n toimilla.

Puhuin itse siitä, että sähkö on liian hieno energian muoto käytettäväväksi talojen suoraan lämmittämiseen. Valitettavasti edelleen rakennetaan paljon suoralla sähköllä lämmitettäviä taloja. Kysyin myös Helsingin Energian edustajalta kaukokylmän myymisestä esim. Kuwaitiin ja muihin todella kuumiin maihin. Vastaus oli että he satsaavat pohjoismaihin ja joku muu saisi kopioida heidän ideansa ja myydä sitä vaikkapa Lähi-Itään. Eli nyt pitää löytää yritys, joka haluaa tehdä rahaa myymällä kaukokylmäverkostoja maailmalla.

Seminaarin jälkeen emme ehtineet syödä lounasta vaan kiiruhdimme bussilla Uuteenkaupunkiin. Onneksi aina avulias ja mukava Kimmo Tiilikainen tarjosi itse kasvattamiaan luomuporkkanoita bussissa. Onpa minulla kivoja kollegoja :o).