Minulla on alla oleva kirjoitus Turun Sanomien kirjoittajavieraana tänään. Sivusin teemaa myös Turun radion kansanedustajahaastattelussa viime viikolla. Sen voi kuunnella täällä.

Kirjoittajavieras: Myötätuulta ratahankkeille

Janina Andersson

Päätökset liikennehankkeista ovat aina yhtä isoja vääntöjä eduskunnassa. Aitoja tarpeita on aina enemmän kuin, mitä pystytään toteuttamaan. Sinivihreä hallitus sopi äskettäin valtiontalouden kehyksien yhteydessä seuraavien vuosien suurista liikenneinvestoinneista. Hallitus tuo eduskunnan päätettäväksi enemmän liikennehankkeita kuin koskaan aiemmin.

Erityisen merkityksellistä päätöksessä oli määrärahojen jakautuminen tie- ja ratahankkeiden kesken. Päätöksessä näkyy hallituksen ilmastomyönteinen linja: ratahankkeille myönnettiin rahoitusta enemmän kuin tiehankkeille. Vastaavaa on ehkä nähty viimeksi silloin, kun rataverkkoa vasta rakennettiin reilut sata vuotta sitten. Yleensä tiehankkeet ovat painottuneet liikennepäätöksissä.

Suuria ratahankkeita nytkähti nyt liikkeelle: pääkaupunkiseudun kehärata ja länsimetro sekä Pohjanmaan rata. Lisäksi päätettiin suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetuen rahoituksesta, mikä tulee hyödyttämään myös Turun seutua. Maankäytön suunnittelussa varaukset laitettiin myös Turku-Helsinki-oikoradalle (ELSA-rata) ja Turun seudun raideliikennehankkeille. Valitettavasti nämä eivät edenneet tätä pidemmälle, sillä olisin kovasti halunnut nähdä esimerkiksi Turun pikaraitiotien toteutettavien listalla. Pirkanmaa sen sijaan sai viime hetkellä kehyksiin päätöksen taajamajunahankkeesta, mutta Varsinais-Suomi jäi nuolemaan näppejään.

En voi olla miettimättä, miten tähän vaikuttaa Varsinais-Suomen edunvalvonnan keskittyminen tiehankkeisiin. Varsinais-Suomen toivelistalla tiehankkeet menevät ratahankkeiden edelle. Kun sama toistuu vuodesta toiseen, jäävät ratahankkeet aina tiehankkeiden jalkoihin.

Suomella on nyt ennennäkemättömän positiivisesti ratahankkeisiin suhtautuva hallitus. Nyt olisi aika muuttaa painopistettä ratahankkeiden suuntaan myös Varsinais-Suomessa. Alueen kansanedustajilla olisi tukevampi selkänoja ajaa ratahankkeita, jos myös Varsinais-Suomi asettaisi ratahankkeet rohkeasti tavoitelistan kärkeen.

Oman toivelistani kärjessä on ratahankkeita: pikaraitiotiehankkeen lisäksi erityisesti maakunnalliset paikallisjunat sekä pidemmän aikavälin haaveena ELSA-rata. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja alueellisen edunvalvonnan kannalta toivon myös Varsinais-Suomelta linjamuutosta.

Kirjoittaja on vihreiden kansanedustaja.