Jag sitter flunssig och tittar på pojkarna och några pappor som tränar springning. Jag vågar inte riskera att springa med, då huvudet känns tungt och näsan är täppt.

Jag borde ha tagit med något att läsa här...

Under jullovet läste jag Kjell Westös Där vi engång gått. Sedan dess har jag inte läst något annat än arbetspapper :o(

Westös bok passar tyvärr väldigt bra att läsa som en varning just nu för hur det kan gå om man lever i ett verkligt klass-samhälle. Länge har vi levat jämställda i Finland, men nu lyfter tyvärr tudelningens obehagliga skepnad sitt huvud från kudden. I boken är t ex fotbollsspelarna hårt indelade i arbetarklassens och borgarnas lag. I dagens Finland ser det litet annorlunda ut. Bara de välbärgade familjernas barn i t ex Åbo har råd med de ca 1 000 euro/år som det kostar att höra till TPS.

Jag hade litet svårt att komma igång med Westös bok, men då jag äntligen började få grepp on alla de olika personerna så ville jag inte sluta läsa... Men vad ska jag läsa här näst....