Då jag blev invald i riksdagen första gången år 1995 fick jag en gratulations dikt av min pappas goda vän som handlade om hur viktiga glada amatörer är. Då förstod jag att han syftade på mig som en politisk amatör och han hoppades att jag alltid ska kunna fortsätta att verka inom politiken med en amatörs iver och förundran. I min mun var då ord som parti och politiker ganska fula ord och jag ville verkligen för evigt bli en amatör inom politiken och benämningen yrkespolitiker kändes som ett skällsord.

Jag var 19 år då jag blev medlem i Gröna förbundet år 1991 och nu har jag alltså varit medlem i 19 år. Alltså i hälften av mitt liv har politik varit mitt stora intresse. Jag borde säkert titulera mig som yrkespolitiker, men det känns ännu också motbjudande. Jag känner mig ännu som den samma flickan som ville rädda Östersjön och göra året om cykling lättare.
 
Under dessa mina 19 år inom politiken har politikerföraktet bara ökat och vi politiker anses vara egoistiska individer som bara söker egen vinning. Men jag upplever mig ännu som samma idealist som för 19 år sedan, fast jag i allmänhetens ögon säkert upplevs på annat sätt. På så sätt ändras man nog inom politiken, att då jag började i riksdagen tyckte jag våra löner var jätte stora och resorna överdrivet lyxiga. Nu tycker jag att lönen nog är stor men den känns inte lika JÄTTE stor och resorna känns mera jobbiga än lyxiga. Man institutionaliseras väl sakta mak på vilket jobb som helst. En ny lärare ser massor med saker som borde ändras i skolan, men efter 15 år finns det inte så stora behov att ändra på rutinerna man kommit in i.
 
För att vi i riksdagen ska ha en lämplig blandning av glada amatörer som vågar ifrågasätta rutinerna och erfarna politiker som ser praktiska utvägar, så behöver vi lämpligt mycket rotation inom politiken. Jag hoppas att vi får många nya smarta beslutsfattare till riksdagen efter nästa val, men att aggressionerna mot nuvarande egoistiska politiker inte sopar bort bra erfarna kolleger som många ännu är idealister i mina ögon.

(Min kolumn i Vihreä lanka)