Olen viime päivinä osallistunut moneen eri tilaisuuteen, ja taas kerran huomannut, kuinka kulkeminen ilman omaa autoa eri paikkoihin eroaa kovasti riippuen, missä päin liikkuu. Polkupyörällä suhaisin taannoin nopeasti ja helposti Turun opiskelevien vihreiden lämminhenkiseen keskustelutilaisuuteen TYY:n saunalle. Siellä tapasin paljon fiksuja, nuoria ihmisiä, jotka haluavat kantaa vastuuta meidän kaikkien tulevaisuudesta.

Sen sijaan paljon vaikeampaa oli päästä Lemun Urheilutalolle Vakka-Suomen Vihreiden tilaisuuteen. Bussiyhteydet olivat sellaisia, että en olisi päässyt takaisin Turkuun ilman autokyytiä toiselle pysäkille. Toisaalta tällä kertaa ei ollut kiire, ja harvakseltaan kulkevien bussien johdosta sain hyvän syyn viettää kaunista syyspäivää "Lemust leippä"-tapahtumassa. Ostin tietenkin myös kotiinvietäväksi aitoa Lemun leipää :o).

1918921.jpg


Pyörän jälkeen toiseksi eniten liikun junalla. Kuljen sillä neljänä päivänä viikossa töihin eduskuntaan. Junassa on aikaa lukea ja keskustella ihmisten kanssa, enkä ymmärrä, miten jotkut viitsivät ajaa omalla autolla Helsinkiin, jos tämäkin mahdollisuus olisi käytettävissä. Tällä viikolla kävin myös junalla Seinäjoella, jonne pääsi pendolinolla kätevästi kolmessa tunnissa. Kuvassa seinäjokelaisia vihreitä kanssani: Juha Koivisto, hänen lapsensa, Ville Wahlroos, Jouni Jouppila, Kirsi Haapala, Henna Harsia ja Merja Suvivalmi. Rattaissa nuori neiti Harsia.

Tänään aamulla kävin tapaamassa presidentti Tarja Halosta eduskunnan väestö- ja kehitysryhmän varapuheenjohtan ominaisuudessa. Takaisin tullessa olimme jo myöhässä täysistunnosta, joten otimme yhteisen taksin mukana olleen kansanedustaja Ilkka Kantolan kanssa. Mietin taas, miten nurinkurista on, että oman auton omistamista ei mielletä luksukseksi, kun taas taksilla ajo usein mielletään. Taksilla ajo on kallista, mutta itse suhteutan sitä oman auton kuluihin. Jo lapsuudessani taloustieteilijäisäni laskeskeli, kuinka paljon oman auton oston ja ylläpidon hinnalla voisi ajaa taksilla. Ja se oli paljon. Eikä tarvitse huolehtia auton huollosta, lämmittämisestä eikä parkkipaikoista. Sivuvaikutuksena tukee myös suomalaista työllisyyttä.

Suomessa on noin 2,9 miljoonaa autoa, ja pääteillä niillä ajetaan keskimäärin 58 miljoonaa kilometriä vuorokaudessa. Suomalainen liikkuu päivässä keskimäärin 42 km ja siitä 32 km henkilöautolla. Tiehallinnon uunituoreen tiedotteen mukaan pääteiden liikenne väheni kesä-elokuussa 2008 yhteensä 2,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vähennystä tosin selittää pitkälti se, että kesäaikana on paljon vapaa-ajan liikennettä, joka nyt on vähentynyt polttonesteiden korkean hinnan ja sateisen sään seurauksena. Joka tapauksessa tämä on positiivinen uutinen ympäristön kannalta.