Nu börjar min idrottskvot nästan vara full ;o). Fotboll och ishockey alla dagar. Om det inte är spel på Veritas stadion, så är det Barcelona match på TV eller ishockey där Finland vinner överlägset över Ryssland och Sverige… Lagsport är nog en bra uppfinning, men nattsömnen lider av alla dessa evenemang då Eurovisionen också kom här samtidigt.

Igår såg jag på tre fotbollsmatcher i rad, först Åbo United -00 pojkar mot Hepokulta, sedan Inter mot MYPA och till sist ÅIFK B-pojkar mot ÅIFK oldboys. I sista matchen spelade min pojke mot sin pappa, så den lämnade jag i mitten då pojkens vinst redan var klar…

Inters spel mot MYPA var tyvärr inte alls lika underhållande som förra matchen mot Honka. Då började ju matchen genast dramatiskt med rött kort åt Honka och Inters första mål på straffsparken. Jag njöt av Inters fina passningar som skar sönder Honkas försvagade motstånd med resultatet 4-0.

Då TPS spelade mot det unga FF Jaro laget, så var det tyvärr den här gången Jaro som spelade bättre kortpassningsspel.  Så fastän TPS genast började med ett snyggt mål så förlorade de ändå. Jag lade speciellt märke till Jaros Byskatas flitiga arbetande längsmed kanten och så klart 16-åriga Skrabb, som fick komma in helt i slutet och genast gjorde mål.

Det lönar sig nog ändå absolut att komma till Veritas stadion och titta på både TPS och Inter, för Åbo fotbollens standard är hög! Min egen favorit är Inters målvakt Magnus Bahne, som kommit hem igen efter sina Sverige år. Nästa torsdag ska jag gå och se på matchen Inter-VPS och som den matchens offentliga tippare för välgörenhet har jag gissat en vinst med 3-0 för Inter. Det blir bara litet bråttom till matchen, då Östersjö välgörenhetsplattorna framför Forum Marinum först ska invigas från klockan 17 framåt och matchen börjar 18.30. Hur länge månne det tar att cykla från Forum Marinum till Veritas stadion?