1799058.jpg

Jatkoimme ympäristövaliokunnan kanssa länsirannikkoon tutustumistamme Uudessakaupungissa. Saimme lisätietoja ilouutisesta, että Valmet Automotive on tehnyt aiesopimuksen amerikkalaisen Fisker Automotiven kanssa hybridiautojen tuotannosta Uudessakaupungissa. Meille kerrottiin myös Uudenkaupungin Työvene oy:n valmisteilla olevasta öljyn ja kemikaalien torjunta-aluksesta sekä heidän Ruotsiin valmistamasta hybridilautasta. Toivottavasti tällaisia hybridilauttoja saadaan tehdä lisää Uudessakaupungissa ja niitä ruvetaan käyttämään myös Suomessa. Näin Uusikaupunki olisi todellinen Suomen hybridi-pääkaupunki.

Suuren vaikutukseen minuun teki Pytinkien Paris -kierros eli tutustuminen puutalokaupunkiin, kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellénin johdolla. Kohokohta oli käynti yhden perheen ihanassa kodissa. Vanhan puutalo alueen asukkaat avaavat joskus tällä tavalla kotinsa kiinnostuneille ihmisille ja Turun kulttuurikaupunki vuoteen he ovat ehdottaneet tällaista tallaisia puutalokierroksia myös Turussa. Esillä oli ajatuksia esimerkiksi Portsasta, Pohjolasta ja Raunistulasta.

Kävimme myös katsomassa mereltä kummilastani eli tuulimyllyä, jonka olen kauan sitten vihkinyt käyttöön.

Reijo Laine alusti kotimaisista biopolttoaineista. Hän selitti vakuuttavasti, miksi vehnästä pitäisi tehdä etanolia juuri Uudessakaupungissa, kun täällä sitä raaka-ainetta on ja tarvetta valkuaisrehulle, jota saadaan sivutuotteena etanolia valmistettaessa. Tämä korvaisi soijan tuontia ja parantaisi sikatalouden kilpailukykyä. Rehu sopii myös siipikarjalle.

Suomen viljelyala kasvaa noin 7% kesantoalan ja sokerijuurikasalan pienenemisen vuoksi. Vakka-Suomen erityisedut asiassa ovat satama, junayhteys ja Vehmaan Bio-Vakka Oy:n jalostama karjalannan hyödyntäminen, joka toimii osana kierrätystä.