Haluan kiittää Liikenne- ja viestintäministeriötä siitä, että se esittää uudessa toiminta- ja taloussuunnitelmassaan, että seuraava hallitus tukisi vuosittain 25 miljoonalla eurolla suurten kaupunkien joukkoliikennettä.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Nyt meillä on konkreettinen ministeriön oma esitys, jonka puolesta voimme taistella tulevissa hallitusneuvotteluissa.

 

Olin ensimmäinen allekirjoittaja vihreiden joukkoliikennettä koskevassa välikysymyksessä, jolla yritimme saada hallitusta muuttamaan linjaansa juuri tähän suuntaan.

Nykyinen hallitus on heikentänyt sekä junaliikenteen että bussiliikenteen kilpailutilannetta. Hallituksen liikennepolitiikka on suorastaan vauhdittanut ilmastonmuutoksen etenemistä. Yksi konkreettinen tapa muuttaa suuntausta olisi seurata muiden EU-maiden esimerkkiä ja maksaa valtiontukea suurten kaupunkien joukkoliikenteelle sekä samalla nostaa joukkoliikenteen kokonaismäärärahaa.

 

Juuri tämän takia, että tuki olisi uusi ja se tulisi valtion nykyisten joukkoliikennerahojen päälle, ministeriössä varoitellaankin, ettei karhua pidä nylkeä ennen kuin se on kaadettu. Eli tukirahojen saanti hallitusohjelmaan ja budjettiin voi olla työn ja tuskan takana.

 

Lisäraha tulisi ministeriön ehdotuksen mukaan nimenomaan palvelutason lisäämiseen. Tuen edellytyksenä olisi että kaupungit säilyttäisivät nykyisen rahoitustason. Raha ei tulisi ensisijaisesti lipunhinnan alennuksiin. Se edellyttäisi myös rakenneuudistuksia eli todennäköisesti seudullisten joukkoliikenneviranomaisten perustamista myös Turkuun ja Tampereelle.

 

Toivottavasti raha saadaan hallitusohjelmaan ja sitä kautta budjettiin vuodesta 2008 alkaen. Turussa ja Tampereella raha todennäköisesti riittäisi laajemman runkobussijärjestelmän toteuttamiseen jopa seudullisena, kun otetaan huomioon se, että palvelutason lisääminen myös nostaisi matkustajamääriä.