Heräsin klo 5 ja lähdin junaan, vaikka koko ajan pohdin oliko se järkevää kun olisi voinut nukkua kuuteen ja myöhästyä noin 15 minuuttia Sitran hallintoneuvoston kokouksesta Helsingissä. No nyt istuin yli puolituntia odottamassa muita kokoushuoneessa...

Agendalla oli m m Sitran rooli tulevien hallitusneuvottelujen taustapaperien tekemisessä. Nyt jo on kuulunut vähän napinaa eduskunnassa siitä, että Esko Aho haluaa näin päästää mukaan vaikuttamaan päivänpolitiikkaan. Naureskellen muistelimme, että tämän idean keksijä oli enemmänkin minä kuin Aho. Sillä idea Sitran mukana olosta hallitusohjelman valmistelussa tuli kerran bussissa, kun Jouni Backman, minä ja jokunen  muu pohdittiin miten hallitusohjelman taustamuistioiksi saataisiin jotakin muuta kun eri intressitahojen papereita. Näin sitten Sitran rooli nousi esiin niillä alueilla, joihin Sitrassa on nyt panostettu, kuten terveydenhuolto, ympäristöteknologia, elintarvike ja ravitsemus asiat y m.

Yksi hauska yksityiskohta Sitran nykyisissä projekteissa on muuten Järkipalaa-hanke, jossa yhdessä yritysten kanssa kehitellään terveellisiä ja hyviä välipaloja koululaisille makeisten ja chipsien tilalle. Sääli ettei tällaisia välipaloja ollut kolussa automaateissa jo minun kouluaikanani. Olen popsinut aivan liikaa karkkia ja juonut limsaa :o( En muista enää varmuudella, oliko se jo minun aikanani oppilaskunnassa vai vähän sen jälkeen kun onnistuimme saamaan limsa-automaatin kouluun, mikä nyt jälkeenpäin ajatellen oli ihan tyhmää...