Jätin tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen alkoholin nauttimisen kieltämisestä välittömästi kolarin jälkeen.

Poliisi tutkii vuosittain noin 1700 niin sanottua alkoholin jälkinauttimisväitettä ja nämä tapaukset työllistävät sekä poliisia että terveyskeskuksia aivan turhaan. Jälkinauttimisella tarkoitetaan sitä, että onnettomuuden osallinen yrittää peitellä itse tapahtuman aikaista humalatilaansa väittämällä, että juominen on alkanut vasta onnettomuuden jälkeen.

Henkilöt, joilla on alkoholiongelma ja jotka ajavat säännönmukaisesti humalassa, osaavat tätä keinoa käyttää hyvinkin sujuvasti, mutta poliisin kannalta tilanne on järjetön. Norjassa epäily jälkinauttimisesta johtaa automaattisesti rattijuopumustuomioon ja Ruotsissakin asiasta keskustellaan ja pohditaan siirtymistä Norjan linjaan. Norjan mallin mukaan alkoholia saa nauttia vasta kun onnettomuudesta on kulunut vähintään kuusi tuntia.

Kysynkin kirjallisessa kysymyksessäni, mitä hallitus aikoo tehdä, että myös Suomessa otetaan lainsäädäntöön Norjan mallin mukainen alkoholin jälkinauttimisväitteet estävä sääntö? Rattijuopumus on Suomen tieliikenteessä edelleen vakava turvallisuusongelma. Joka viidennessä liikennekuolemassa kuljettaja on ollut rattijuoppo. Ratsiatutkimusten mukaan liikennevirrassa noin joka 600. autoilijalla veren alkoholipitoisuus ylittää rattijuopumuksen rangaistavuuden rajan eli 0,5 promillea. Vuosittain jää kiinni noin 27 000 rattijuoppoa.

Rattijuopumuksesta aiheutuneiden kuolemien osuus kaikista tieliikenteessä kuolleista on lisääntynyt 2000-luvulla. Vuosittain tieliikenteessä saa surmansa noin 400 ihmistä. Rattijuoppojen onnettomuuksissa kuolemantapaukset ja vammautumiset ovat tavallisempia kuin muissa onnettomuuksissa. Niissä kuolee vuosittain noin 80 ja loukkaantuu noin 1000 henkeä. Muissa päihdetapauksissa kuolee keskimäärin 14 ja loukkaantuu 100 ihmistä vuosittain. Sesonkiaikoina, esimerkiksi pikkujoulujuhlien ja uuden vuoden aikaan, liikkeellä on joidenkin laskelmien mukaan jopa neljä kertaa enemmän rattijuoppoja kuin normaalissa liikennevirrassa.

Rattijuopumus ja siihen suhtautuminen on monien mielestä maamme vakavin liikennekulttuuriongelma, mutta sitä vähätellään usein. Jälkinauttimisväitteiden mahdollistaminen lainsäädännössä olevien puutteiden vuoksi ei ainakaan lisää vakavaa suhtautumista tähän ongelmaan.