Tuija Brax sanoi, että minun pitäisi nappulajalkapallohulluna mennä edustamaan meitä vihreitä huippu-urheilufoorumiin. Kun saavuin paikalle, näin vain yhden toisen kansanedustajan ja pohdin oliko tämä oikea valinta käyttää arvokkaita tunteja... Puheenvuorot olivat kuitenkin niin mielenkiintoisia, etten enää yhtään harmittele päätöstäni. Yksi alustajista oli Kansainvälisen olympiakomitean markkinointipäällikkö Timo Lumme, joka viisivuotiaana muutti pois Suomesta, mutta puhuu vielä sujuvaa suomea.

Kun hän kertoi sponsoreista, niin en voinut olla kysymättä onko Coca-Cola ja Mc Donaldsin ruoat urheilijalle suositeltavaa ravintoa, kun nämä kuuluvat kisojen pääsponsoreihin. Hän vastasi, että nämä firmat ovat sitoutuneet 15 vuoden perspektiivillä parantamaan nuorten syömistottumuksia.

HMMMM... sinänsä hyvä asia, mutta kun edes lapseni eivät tänä päivänä suostu syömään hampurilaisia tai juomaan kokista, koska tällainen pikaruoka ei heidän mielestään ole terveellistä, niin miksi nämä firmat saavat antaa mielikuvan, että  pikaruoka kuuluu urheilumaailmaan tai että se olisi jopa suositeltavaa ja terveellistä ravintoa?

Hämmästyin hieman kun Turun Sanomien urheilusivuille ilmestyi STT:n uutinen tästä urheilu-seminaarista, jossa kerrottiin, että Timo Lumme asetettiin tukalaan tilanteeseen kyselemällä juuri näistä kola- ja hampurilaissponssoreista... eli kysymystäni ei siis pidetty ihan turhana :o)