Olen tässä loppukesästä käynyt tutustumassa muun muassa Turun Tyttöjen taloon, sosiaalitoimiston asiakaspalveluun sekä Naantalin rotarien toimintaan.
Minun kävi sääliksi sosiaalitoimiston virkailijaa, jonka pitää käydä läpi kaikki kaavakkeeseen tarvittavat tiedot tunnissa, vaikka asiakas haluaisi puhua ihan muista teemoista. Jos perustulo vapauttaisi näistä pakollisten tietojen kyselemisestä, ja sosiaalityöntekijä saisi keskittyä yhdessä asiakkaansa kanssa hahmottamaan hänen unelmiensa polkua, niin näistä keskusteluista voisi tulla mielekkäämpiä molemmille. Mikään ei ole mustaa tai valkoista, mutta uskon että sosiaalityöntekijöiltä saataisiin paljon hyödyllistä tietoa siitä, miten heidän työpanostaan voitaisiin käyttää tehokkaammin asiakkaiden elämänhallinnan parantamiseksi.
Asiakkaan kokemat ongelmat eivät välttämättä liity edes sosiaaliturvaan, vaan opiskelupaikan saamiseen tai eri näkemykseen hänen omasta urakehityksestään kuin mitä työvoimatoimiston virkailijat ovat hänelle ehdottaneet… Tämä käynti oli avartava, mutta en voi väittää sen tehneen näkemyksistäni selkeimpiä, vaan ehkäpä jopa vaikeimpia kuin ennen.