Tack för att jag har fått två viktiga orsaker att stanna upp och öppna ögonen just nu inför påsken. Idag fick jag vara med och hjälpa frälsningsarmén med matutdelning i Nummisbacken och för en tid sedan fick jag delta i predikan på miljömässan i Aurelia församlingshem.

Idag började vi i ”T-talo” på Nummisbacken med att dela grönsakerna och frukterna i lagom stora satser och slängde bort helt ruttna livsmedel. Det är vänliga affärsmän, som ger frälsningsarmén överbliven mat att dela ut. Till min förskräckelse fick jag höra att de stora varuhusen, som t ex Citymarket och Prisma inte ger något av sina föråldrade varor till behövande. Det här måste jag ta upp i fullmäktige för Åbo andelshandel, där jag är medlem.

Mellan klockan 9 och 14 idag kom långt över 100 personer för att be om en matkasse. Av dessa köade 96 stycken längre för att få litet mera än EU:s grundranson och bröd. Det extra är just det som mataffärerna donerat. Förutom Frälsningsarméns två utdelningsställen varav Nummisbacken är den ena finns det tio andra organisationer i Åbo trakten, som delar ut mat och andra förnödenheter åt behövande.

För att få en kass med mat ska man först bevisa att ens inkomster är mycket små och så får man bestämda dagar då man får komma på nytt. Måndagar och fredagar var, om jag förstod rätt, öppna för alla. Då delas det ut bröd och sådant som matbutikerna gett. Onsdagarna är det också utdelning av EU:s matpaket och man får bara komma en gång per månad efter ett sådant paket. På onsdagarna får de vars tur det är att komma också ta med sig bröd och andra produkter, som matbutikerna donerat.

EU:s matpaket är för tillfället slut, men det kommer snart till makaroni mm. Idag fick de vars tur det var istället ett paket havregröt, ett paket mos, två tonfisk burkar, en burk ärtsoppa och ett paket färskost. Några som inte var i turen idag att få EU-paketet försökte ändå köa för de andra varorna. Det blev litet uppståndelse då det märktes att sådana försökte få mat, som inte var i turen. Det är alltså inte alls bara att gå och säga ge mig mat, utan utdelningen övervakas ganska så noga.

Mera om matutdelningen i Åbotrakten kan du läsa på sidorna: www.operaatioruokakassi.com .

Både miljömässan och matutdelningen har gett mig en hel del att tänka på nu under påskhelgen. En annan orsak till att jag just nu känner större behov än vanligt att stanna upp och öppna ögonen är en mycket bra bok jag håller på med. Min granne Simo Skinnari, professor i pedagogik, gav mig nyligen i tåget sin senaste bok Elämänkoulu. Den här boken ger inspiration att igen en gång fråga sig vad som är meningen med livet och den passar verkligen som läsning under påskhelgen.

Efter matutdelningen idag och några kapitel i den här mycket bra boken känns mina ögon litet mera öppna än för en tid sedan. Min påsk känns väldigt meningsfull - jag hoppas att din också gör det :o).