812598.jpg

 

De senaste veckorna känns det nu, som om de har varit en blandning av fotboll och massmedia.

De här bilderna är från Kimito gräsplanscup där vårt ena lag fick silver och de andra blev sjunde efter otrevliga benskador. Jag hade äran att fungera som cuppens beskyddare, vilket innebar ett tal som hördes över hela Amos-parken. Jag tänkte att min egen pojke blig generad då mamma pratar om fotis så att ingen kan undvika att höra det. Därför var jag nöjd över att han just då råkade vara och simma på folkhälsans strand.

Solen gassade båda dagarna och spel-glädjen smittade av sig på ett härligt sätt. Kimitoborna har en jätte fin talko-anda och speciellt maten var super lyckad. Sex euro per varje gott och hälsosmat mål mat är inte något vanligt.

 

812600.jpg

Litet jobbigare var det, då Kim och jag litet i misstag blev ansvariga för Åbo IFK:s fotbollsskola. Två dagar underhöll och undervisade vi litet på 30 barn sex timmar per dag på en otroligt het Barkplan. Till all lycka kom några vuxna och sex stycken juniorer med och skötte skolan.

Vi hade barnen att doppa huvudena i vattenämbaren emellanåt, så att de inte skulle svimma av hettan under dessa värme-rekords dagar. Till all lycka gick allt bra och de flesta barnen verkade nöjda. Vi var totalt slut efter de här dagarna. Jag lyfter verkligen på hatten åt alla dagislärare och lärare som gör liknande arbete hela tiden...

Vädret var mycket kallare då vi i juli simmade bastu-maratonen från bastu till bastu i Kims släkts sommarparadis Bergvik. I år var åtta av nie bastun uppvärmda och hade något gott att bjuda på oss simmare.

Ganska kallt var det också då Kim och jag simmade två varv runt min mammas ö för några veckor sedan.

Rejät regnigt väder har det nästan varit under alla de massmedia grejer jag varit med om. Den här sommaren har jag givit flera intervjuer tror jag än någon sommar förut. Vi cykla i ösregn och pratade om cykling i morgon TV och sen rodde jag i ösregn och pratade om Östersjön för FST. Litet uppehållsväder var det då Åbo TV bad mig berätta om mitt barndoms Åbo. Sen ösregnade det igen då Eeva tidningen skulle ta foton utomhus. Få se hur det går då Kodinkuvalehti kommer nästa fredag...

Nu har det varit så vackert väder länge, att vi klockan 11.45. en solgassande dag gick för att se på  den dystar nya Harry Potter filmen. Den påminde skickligt oss människor om riskerna att vi blunder för världens ondska och hot för att vi inte vill ta tag i problemen i tid... En mycket sevärd film, som man inte blir upprymd utan snarare deppig av.