Den här texten har jag skrivit till De gröna unga och studerandenas förbunds VINO:s förnyade hemsida www.vino.fi

Jag har alltid älskat att hoppa ner i rent vatten och simma i solglittrande vågor... Speciellt då solen värmt vattnet så att man inte genast börjar frysa. Men så länge mina barn kunnat simma har jag varit tvungen att förbjuda dem att njuta av simning då vattnet värmts så mycket att också de blågröna algerna trivs.

Det här känns verkligen hemskt, då jag kämpat mot Östersjöns övergödning ända sedan år 1992 då jag började studera Östersjökunskap. Redan då visste vi att Europas största öken finns på Östersjöns botten, d v s döda områden som täcks av en vit "mössö" som luktar ruttna ägg och kan tränga igenom t o m en dykardräkt.

I min gradu jämförde jag sedan Finlands, Rysslands, Polens och de baltiska ländernas Östersjö-politik. Just nu är det här minst lika aktuellt som då. Polens och EU:s jordbrukspolitik är verkligen avgörande för Östersjön då de polska småbrukarnas jordplättar nu köps upp av jordbruksproducenter, som vill odla storskaligt och intensivt. Utan miljöstyrning kan det här bli Östersjöns dödsstöt.

År 1996 besökte jag St Petersburgs avloppsreningsverk Vodokanal och senare som gruppordförande för den gröna riksdagsgruppen fick jag vara med och förhandla pengar till utbyggandet av just det här superviktiga reningsverket. Nu behövs igen en satsning för att slutföra det här reningsverket.

Vi har nog en hel del att göra i våra egna knutar också. Vår jordbrukspolitik är inte tillräckligt miljöstyrande och via täckdikena rinner näringsämnena allt för snabbt ut i havet.

Tyvärr verkar alla inte förstå ännu, att alla motorer som går med olja också spyr ut kväve och ökar övergödningen av våra hav och sjöar. Därför är det inte bara klimatförändringen som kräver mera gående, cyklande och kollektivtrafik utan också Östersjön mår bättre utan så mycket körande. Det gäller förstås både båtar, bilar, gräsklippare mm. Om vi ändå måste åka, så minns att bättre motorer också har mindre utsläpp.

På fiskodlarnas initiativ tillbringade jag nyligen en dag med dem och besökte en odling. Tiden går så snabbt att det redan var 8 år sedan jag senast besökte en fiskodling. Då var det en med stängda kassar. Jag sku ännu gärna se att odlingarna flyttades till stängda system, men redan om alla fiskodlare övergick till att använda bästa möjliga fiskfoder så sku mycket vara bättre...

Min dröm är att ännu kunna njuta av att simma och dyka med min familj i Östersjöns varma sommar vatten, utan någon som helst oro för vattnets renhet. Jag älskar rent vatten.