Sain tänään yllättäen WWF:lta tiedon siitä, ettei Suomi ole ratifioinut kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n sopimusta tributyylitinan eli TBT:n käyttökiellosta!

Soitin välittömästi WWF:n Suomen meriasiantuntijalle Anita Mäkiselle, koska halusin kuulla asiasta lisää. Sain häneltä myös luvan käyttää kysymyksen pohjana WWF:n tietoja.

Jätin tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen nimikkeellä "Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n tributyylitinan käyttöä koskevan sopimuksen ratifioiminen" ja lähetin medialle ja muutamille asiantuntijoille myös tiedotteen.

Laitan tiedotteen oheen ja totean jo nyt kiinnostuneille (myöhemmin takuuvarmasti unohdan...), että kysymys on toivoakseni piakkoin luettavissa myös eduskunnan nettisivuilla, kunhan käsittelijät saavat sen rekisteröityä järjestelmään.

Olen ollut jo pitkään huolestunut TBT:sta, olen kirjoittanut asiasta säännöllisesti ja onnekseni olen päässyt myös julkisuudessa kannanotoillani läpi. Tässä on eräs vanha kirjallinen kysymykseni aiheesta.

Tosin muutaman kerran on käynyt niin, että minut on tulkittu kalastuksen tai kalojen vastaiseksi (mitä en todellakaan ole!), mutta onneksi nämäkin väärinkäsitykset on saatu selvitettyä saman tien! :)

Janina Andersson: Suomen ratifioitava sopimus tributyylitinan käyttökiellosta<?xml:namespace prefix = o />

 

Kansanedustaja Janina Andersson (vihr) jättää tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen "Miksi Suomi ei ole ratifioinut kansainvälisen merenkulkujärjestön TBT:n käyttöä koskevaa sopimusta?"

 

"EU:n puheenjohtajana sekä Itämeren suojeluun panostavana valtiona Suomen olisi näytettävä tässä asiassa esimerkkiä ja ratifioitava kielto ensi tilassa" Andersson vaatii.

 

Myös WWF vaatii, että IMO:n jäsenvaltiot vihdoin ratifioivat oman, jo viisi vuotta sitten laaditun sopimuksensa ja tekevät lopun merien järjettömästä saastuttamisesta tributyylitinalla. Suomi ei ole ratifioinut sopimusta, mikä on häpeäksi maallemme. Myrkyllisen tributyylitinan eli TBT:n käyttöä käsitellään tällä viikolla IMO:n kokouksessa Lontoossa.

 

Vain 17 IMO:n 166 jäsenvaltiosta on ratifioinut TBT:n käyttöä koskevan sopimuksen: Antigua & Barbuda, Bulgaria, Espanja, Japani, Kreikka, Kypros, Latvia, Luxemburg, Meksiko, Nigeria, Norja, Puola, Romania, Ruotsi, Saint Kitts ja Nevis, Tanska ja Tuvalu.

 

Itämeren maista neljä ja Euroopan unionin maista kahdeksan on ratifioinut sopimuksen.

 

Valtaosa varustamoista tukee TBT:n käyttökieltoa. Johtavat laivojen ja veneiden pohjamaalien valmistajat, kuten International Paints, Hempel, Jotun ja Chugoku, lopettivat TBT:n käytön tuotteissaan vuonna 2003 ja ovat sen jälkeen kehittäneet ja markkinoineet vaihtoehtoisia tuotteita.

 

Viisi vuotta sitten sovittiin kansainvälisesti lainsäädännöstä, jolla TBT:n käyttö kielletään, mutta sitä käytetään yhä laivojen ja veneiden myrkkymaaleissa. TBT saastuttaa meriluontoa ja kulkeutuu ravintoketjun kautta myös ihmisten ruokaan ja elimistöön. Kyseessä on kaikkien aikojen myrkyllisin kemikaali, jota on päästetty tarkoituksellisesti meriympäristöön, eikä sen käytölle ole puolusteluja.